1. Ombokning & Avbokning
Om du önskar att avboka en tid skall detta göras till vår kundtjänst via telefon på
nummer 08-504 00 355 eller via e-post till kundtjanst@swedzim.se senast 24 timmar
innan förbestämt städdatum. Om det försummats att avboka ett städtillfälle debiterar
vi städtillfället för en kostnad motsvarande 2 arbetstimmar. Ingen skattereduktion
på avdraget. Om ni vill omboka ett städtillfälle så kan ni maila eller ringa till
kundtjänst som kan hjälpa er att omboka fönsterputsning. Vi försöker då ordna en ny tid
för städningen.
2. Ömtåliga föremål
Tänk på om ni har ömtåliga saker eller om någonting kräver särskild skötsel. Det kan
t.ex. vara ett trägolv som inte tål starka medel eller en keramikhäll som kräver
specialmedel. Instruera städerskan eller informera oss på kontoret så meddelar vi det
vidare. Om det också finns ömtåliga saker hemma som kan gå sönder eller på andra vis
kan orsaka en olycka plocka gärna undan dem eller informera kundtjänst eller städerskan.
3. Sekretess
Sekretessavtal tecknas med all personal. Vår personal har tystnadsplikt och vi
utbildar internt i teori och praktisk utbildning.
4. Nyckelrutiner & larm
Om ni inte har möjlighet att vara hemma kan ni informera oss gällande nyckelrutiner. Vi
har också nyckelkvittenser som städerskan kan ta med sig där ni båda skriver under att
täderskan har fått en nyckel från er som hon kommer bara använda när hon städar hos er.
5. Nöjd Kund garanti
Om ni inte är nöjda med städkvaliteten eller att något har missats vid städuppdragets
utförande, kan ni få det åtgärdat utan extra kostnad, förutsatt att ni meddelar oss
inom 48 timmar efter aktuellt städtillfälle.
6. Försäkring & Reklamationer
Swedzim Service AB är ansvarsförsäkrat via Trygg Hansa till 10 000 000 kr. Upptäcker ni
en skada som vi inte uppmärksammat så behöver ni anmäla detta till kundtjänst senast
24 timmar efter den dag då städningen blivit utförd. Skador som rapporteras senare
kommer inte beaktas eftersom det blir svårare att fastställa vem som bär ansvaret.
7. Skattereduktion
Köpare av hushållsnära tjänster har rätt till skattereduktion på 50% av arbetskostnaden
för RUT-tjänster. Efter den 1 juli 2009 kom Skatteverket med nya regler; ”fakturamodellen”
vilket innebär att skattereduktionen dras av direkt vid fakturabetalning. Vi sköter ansökan
till Skatteverket och för det behöver vi registrera ditt personnummer. Finns inte täckning
för skattereduktion blir du betalningsskyldig för hela summan och det tillkommer en
administrationsavgift på 250kr. Ni som köpare får löpande information från Skatteverken
om den preliminära skattereduktionen som ni tillgodoräknats, och det redovisas även på er
inkomstdeklaration året därpå.
8. Vi är godkända för F-skatt
Om du har frågor och funderingar kring ROT & RUT-avdraget kan du kontakta oss
eller klicka dig in på Skatteverket Hemsida